سارا صباغچی؛ سپهر قاضینوری؛ فاطمه ثقفی؛ شقایق صحرایی
چکیده
ظهور طیف گستردهای از فناوریهای دیجیتال بهطور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریهپردازی در این حوزه را ضروری میدانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهومسازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی، ابتدا با استفاده ...
بیشتر
ظهور طیف گستردهای از فناوریهای دیجیتال بهطور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریهپردازی در این حوزه را ضروری میدانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهومسازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط این حوزه در بازه زمانی 2014 تا 2022 موردبررسی قرارگرفته و 48 مقاله جهت تحلیل انتخاب گردید. سپس با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مقالات انجام شد. برایناساس، ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در قالب مدل پارادایمی شامل عوامل علی (13 مقوله ذیل 4 بعد اصلیِ مدیریت فناوریها و پلتفرم صنعتی دیجیتال، مدیریت اکوسیستم نوآوری دیجیتال، فرایندهای هوشمند، ساختار و سازمان دیجیتال)، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها طبقهبندی شدند. همچنین با مرور تعاریف و ابعاد شناساییشده یک تعریف جدید برای نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی ارائه گردید. چارچوبِ نظری حاصل علاوه بر کمک به مفهومسازی بیشتر این پدیده، میتواند در طراحی مدلهای بلوغ نوآوری دیجیتال سازمانها مورداستفاده قرار گیرد.
سحر امیری؛ علیرضا حسن زاده؛ شقایق صحرایی
چکیده
رویگردانی مشتری یکی از مسائل مهمی است که شرکتهای ارائه دهندهی سرویس اینترنت در بازار رقابتی و به سرعت درحال اشباع با آن روبهرو هستند. به دلیل هزینههای بالای مرتبط با جذب مشتری جدید، این شرکتها به رویکرد حفظ مشتری که صریحاً به دنبال کاهش رویگردانی است، روی آوردهاند. این تحقیق، رویگردانی مشتریان سرویسهای اینترنت یکی از بزرگترین ...
بیشتر
رویگردانی مشتری یکی از مسائل مهمی است که شرکتهای ارائه دهندهی سرویس اینترنت در بازار رقابتی و به سرعت درحال اشباع با آن روبهرو هستند. به دلیل هزینههای بالای مرتبط با جذب مشتری جدید، این شرکتها به رویکرد حفظ مشتری که صریحاً به دنبال کاهش رویگردانی است، روی آوردهاند. این تحقیق، رویگردانی مشتریان سرویسهای اینترنت یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی ایران را مورد بررسی قرار داده است. به منظور پیشبینی رویگردانی، دادههای مشتریان طی شش ماه جمعآوری شده و رویگردانی آنها در یک بازهی یک ساله بررسی شده است. علاوه بر پیشبینی رویگردانی، مهمترین عوامل موثر بر آن نیز تعیین شده است. در مرحلهی پیشپردازش از روش "کمنمونهبرداری تصادفی" برای متعادلسازی مجموعهی داده و از روش "حداقل افزونگی، حداکثر ارتباط" برای انتخاب ویژگی استفاده شده است. سپس الگوریتمهای "جنگل تصادفی"، "ماشین بردار پشتیبان" و "K نزدیکترین همسایگان" برای طبقهبندی مشتریان رویگردان و غیررویگردان به کار رفتند که معیارهای ارزیابی، نشان دهندهی برتری الگوریتم جنگل تصادفی است. مدل نهایی که از ترکیب روشهای متعادلسازی، انتخاب ویژگی و طبقهبندی به دست آمد تحت عنوان مدل RUS-mRMR-RF به عنوان یک مدل کارآمد در پیشبینی رویگردانی مشتریان و شناسایی مهمترین عوامل موثر بر رویگردانی محسوب میگردد. نتایج این مطالعه بینش ارزشمندی را جهت تدوین استراتژیهای حفظ مشتری به سازمان ارائه میدهد.